שכר מנהל תקשורת שיווקית – כמה מרוויחים מנהלי Marcom?

תחום ניהול התקשורת השיווקית, הידוע גם בשם מרקום (מהמילהmarcom  באנגלית המגיעה מהמונח marketing communication), הוא תחום שצמח מענפי השיווק בהייטק ומתמקד בניהול והוצאה לפועל

של כל פעילויות התקשורת השיווקיות של חברות וארגונים.

לתפקיד יש חשיבות רבה בהתנהלות הקמפיינים השיווקיים של הארגון ובבנייה של המותג והערך הארגוני ובשמירה על ההצלחה שלו – ובשל היותו יישומי, פרקטי וביצועי, ומאוד מולטי-דיסציפלינרי, הוא גם נחשב למבוקש ונדרש מאוד.

רמות השכר של מנהלי תקשורת שיווקית משתנות בעיקר בהתאם לתחום ולסוג הארגון שבו הם פועלים,

וכן בהתאם לוותק ולניסיון במקצוע ובמשרה.

באופן זה שכר של מנהל מרקום בחברת הייטק גדולה או בחברה מסחרית או תעשייתית גדולה, יהיה שונה (וגבוה ככל הנראה) משכרו של מנהל דומה, העובד בסטארטאפ קטן או בחברת קמעונאות משפחתית;

וכן שכר של מנהלת מרקום עם 6 שנות ניסיון או בתפקיד שני, יהיה שונה (וגבוה ככל הנראה) משכרה של מנהלת תקשורת ופרסום עם 3 שנות ניסיון או בתפקיד ראשון.

בדרך כלל, בין כלל הגורמים שמשפיעים על רמות השכר נכללים: גודל החברה, תחום פעילותה, היקף התפקיד, גודל התקציב של החברה, וכן שנות הוותק שהמנהלים צוברים בתפקידם.

 

ישנן חברות קטנות שמעדיפות להעסיק מנהלי תקשורת שיווקית, דיגיטל או שיווק ופרסום בחלקיות משרה,

או אף להסתפק בלשכור את שירותיהם של מנהלי תקשורת שיווקית במיקור חוץ (עצמאים, פרילאנסרים) הפועלים דרך משרדי שיווק וניהול חיצוניים. עם זאת, חברות גדולות יותר משלבות בשורותיהן מנהלי מרקום שכירים, שבקיאים ומתמחים בפעילות השיווקית הייחודית של אותו ארגון ובדינמיקה הפנימית שלו (לרבות צרכי ואתגרי השיווק הפנים ארגוני).

אנשי מרקום ותקשורת שיווקית יכולים להעלות את שכרם תוך זמן לא ממושך, אם כי הדבר תלוי גם בתחום

בו הם מתמחים.

מנהלי מרקום בתחומי האונליין, הדיגיטל והסושיאל המבוקשים, ובפרט בחברות הייטק, יכולים ליהנות מצמיחה מהירה למדי של רמות השכר או תנאי ההעסקה. עם זאת, בתחום השיווק והפרסום המסורתי, העלייה ברמות השכר היא איטית יותר ותלויה בעיקר בצבירה של וותק וניסיון רב בחברה והתמקצעות בתפקיד. גם התמחות בקד"מ ובתערוכות יכולה להניב ערך רב ומוסף למנהל המרקום אשר יניב העלאה בשכר, וכך גם התמחות

במיתוג מעסיק.

יחד עם זאת, בחברות שיווק גדולות, עובדי המרקום הבכירים יכולים להגיע לרמות שכר גבוהות משל עובדי הדיגיטל, לאחר צבירת וותק של בין 5 – 10 שנים בממוצע – לעיתים אף לשמש כמנהלי שיווק וכחברי הנהלה.

עובדים איכותיים שתורמים רבות להצלחה ולתפוקה של הארגון יכולים גם הם להגיע תוך זמן לא רב לרמות שכר גבוהות.

המהפכה הדיגיטלית שעוברת על תחום השיווק לא פוסחת גם על מנהלי המרקום.

העולם הדיגיטלי מציב אתגרים חדשים בפני מנהלים אלה, שצריכים לשלב עכשיו בין מיומנויות דיגיטליות וטכנולוגיות, לבין התפקידים המסורתיים יותר של המקצוע.

הם נדרשים להשתמש בערוץ המקוון ובמדיה החברתית כדי ליצור ולהעביר מסרים שיווקיים ולחזק את המותג העסקי ואת קשרי הלקוח (גיוס ושימור), ובמקביל, הם עדיין נדרשים למשימות שיווקיות "קלאסיות" יותר כמו

הכנת עלונים וחומרי קידום ומכירה, ארגון כנסים וטיפול בנקודות מכירה.

מגמה זו רק מעלה את הדרישה לאנשי תקשורת שיווקית מיומנים ואיכותיים, בעלי הכשרה והסמכה מתאימה,

וגם מרחיבה את מנעד התפקידים שקיימים בתחום התקשורת והשיווק ופותחת אפשרויות רבות לקידום, התמחות וצמיחה.

הגדרת ותיאור התפקיד

תפקידם של מנהלי התקשורת השיווקית הוא נרחב ומקיף מגוון של כלים ותהליכים בחברה.

הם אחראיים על מכלול הפעילויות המיתוגיות והשיווקיות שפועלות עבור ובשם הארגון, כאשר מטרת העל שלהם היא להגשים את היעדים והמדדים השיווקיים המבוקשים של החברה.
במסגרת עבודתם מנהלי התקשורת השיווקית פועלים מול גורמים שונים מחוץ לארגון – החל מאמצעי מדיה וכלי התקשורת, עבור דרך ספקי קידום האתרים, וכלה בגורמים בתחום השירות והמכירות. כמו כן, מנהלי מרקום פועלים אל מול גורמים בתוך הארגון – החל ממחלקות הגיוס וההדרכה, ועד מחלקות התמיכה וניהול הלקוחות.

התפקיד מקיף הן את המדיה המסורתית כגון טלוויזיה, רדיו, עיתונות ארצית ומקומית ושלטי חוצות, והן את המדיה הדיגיטלית על מגוון הפלטפורמות שלה, ההמוניות והישירות.

מנהלי מרקום איכותיים צריכים להיות בעלי כישורים עסקיים ושיווקיים מפותחים, הם נדרשים להיות יצירתיים ולשלוט בכישורי כתיבה שיווקית ובאוריינות טכנולוגית. כמו כן, הם צריכים לדעת לפתור בעיות בתנאי אי-ודאות ובלחץ זמן, שכן מדובר בתפקיד אינטנסיבי שמחייב עמידה ביעדים ובלחצים. התפקיד משלב בתוכו גם תהליכי ניהול מתחומים כגון יחסי ציבור, חסויות, שיתופי פעולה, תרומה לקהילה וקידום מכירות. מנהלי מרקום רבים נדרשים להגיע לתערוכות ולאירועים שיווקיים מקומיים או גלובליים שנוגעים למותג שלהם. בענפים מסוימים במשק, כמו למשל בתעשיית ההייטק או בחברות טכנולוגיות, עובדי המרקום נדרשים גם להפגין בקיאות במושגים הטכניים שרלבנטיים לחברה וללקוחותיה או בקיאות בתהליכי מיתוג מעסיק וחוויית עובד ואף ניהול קשרי משקיעים.

מאחר שקמפיינים שיווקיים מתנהלים פעמים רבות גם בזירה הגלובלית, מנהלי מרקום צריכים לשלוט בשפה האנגלית ברמה גבוהה מספיק כדי לעקוב ולנהל תהליכי תרגום והפקת תוצרים עבור חו"ל, ולהבין את דפוסי ההתנהלות מול לקוחות ממדינות ותרבויות שונות. לכן, ידע בשפות זרות (בדגש על אנגלית, אך לא רק) יכול להוות יתרון.

 

טבלת שכר מנהלי מרקום (תואם גם לתפקידי מנהלי מותג, פרסום, דיגיטל, סושיאל, תוכן, מיתוג מעסיק)

 

בהתאם לשכר מנהלים בעולם העסקי, הסכומים אותם מרוויחים העוסקים בתחום זה גבוהים יחסית לממוצע. קיימים מגוון גורמים שיכולים להשפיע על רמות השכר בתחום – לרבות תחומי אחריות ומומחיות, מספר שנות ניסיון או וותק, כפיפות (האם ותחת מי אתם עובדים ולמי מדווחים) וכפיפים (האם יש עובדים תחתיכם), ועוד.

 

תפקיד

שכר חודשי נטו בש"ח

0 – 3 שנות ניסיון

שכר חודשי נטו בש"ח

3 – 5 שנות ניסיון

שכר חודשי נטו בש"ח

5 שנות ניסיון ומעלה

מנהל מרקום / מרקום ג'וניור

6,000 – 12,000

12,000 – 18,000

18,000 – 25,000

מנהל מרקום בכיר / Senior

לא רלבנטי

לא רלבנטי

22,000 – 35,000

שכר מנהל שיווק

 8,000 – 15,000

15,000 – 20,000

20,000 – 40,000

מתאם מרקום /  אנליסט שיווק /

דירקטור שיווק / עוזר מ. שיווק

6,000 – 10,000

10,000 – 15,000

לא רלוונטי

כתיבה שיווקית / ניהול אתר / ניהול סושיאל

6,000 – 8,000

8,000 – 12,000

12,000 – 15,000

רמות השכר עשויות להשתנות מעת לעת. האיגוד ינסה להחיל הגדרות שכר ענפיות מעודכנות ומוסכמות.
המסתמכים על המפורט בעמוד זה עושים זאת על אחריותם האישית בלבד – ואין באמור כאן לחייב מעסיק.

 

ניתן למצוא בשוק משרות מרקום שמיועדות לעובדים חסרי ניסיון. כמות משרות מרקום ג'וניור (מנהל מרקום מתחיל) אינה גדולה במיוחד אך ניתן לאתר משרות כאלה בין היתר בחברות הייטק מקומיות וגלובליות שמעוניינות להצמיח מתוכן עובדים איכותיים, או בקרב עסקים קטנים ובינוניים וחברות משפחתיות לא ציבוריות.

רבות מן המשרות הללו נתפסות על ידי "יוצאי" או "בוגרי" משרדי פרסום או דיגיטל (תקציבאים או סופרוויזרים) המעוניינים לעבור לצד הלקוח, או על ידי מנהלי מותג או מוצר בתחילת דרכם, המעוניינים לעבור לשיווק ופרסום.

משרות מתחילים בדרך כלל כוללות הכשרה פנימית והכוונה על חשבון החברה ועל ידי מנהל בכיר בה או יועץ חיצוני, או כפיפות למנהל שיווק/מנכ"ל העוסקים גם כן בשיווק – כך שבתחילת הדרך השכר הוא לרוב נמוך מן הממוצע לתפקיד, אך לאחר מספר שנים ניתן להעלות את השכר עם הצטיינות וצבירת ידע וניסיון.

 

מה צריך ללמוד כדי להתחיל לעסוק בתחום?

 

חברות רבות דורשות רקע אקדמי כגון תואר בתקשורת, בשיווק או במנהל עסקים, או לימודים בתחומים משיקים. בוגרי קורסים מקצועיים ייעודיים ומקיפים – כגון לימודי הכשרה בניהול מרקום, של איגוד המרקום – מבוקשים במיוחד. בוגרי קורסים דיגיטליים או קורסים מתמחים ספציפיים (כתיבה שיווקית, קידום אתרים – אורגני או ממומן, תכנון ורכש מדיה, ניהול סושיאל או קהילות, יחסי ציבור, מיתוג, וכו') – מבוקשים רק כתפקידים כפיפים למנהל מרקום (למשל עוזר מנהל או מתאם מרקום), בשל העובדה שמהווים רק חלק מסוים מתחומי עיסוקו.

יחד עם זאת, רבות מן המשרות מציבות גם דרישה לשליטה בסיסית ומינימלית בפלטפורמות לשיווק דיגיטלי ולכישורים בתחום האונליין, כגון ניסיון בקידום אתרים, קידום אורגני, או ניהול רשתות חברתיות.

חשוב לוודא כי ההכשרות משלבות פרקטיקום (התנסות מעשית וניהול פרויקטים), וכן שיתוף של גורמים בתעשייה ובמשק, וכוללים היקפי לימודים משמעותיים ובמנעד נושאים מגוון ורחב.

קורסים שונים אף מתאימים כהעשרה לעובדים מנוסים יותר בתחום השיווק – המחפשים להרחיב את ארגז הכלים המקצועי ולרכוש את ההתמחות שתסייע להם לקדם את הקריירה ולייעל את עשייתם

 

קיימות מספר דרכים שמאפשרות להגיע לתפקידים בתחום התקשורת השיווקית.

ישנם עובדי מרקום שמגיעים למקצוע אחרי לימודים מתאימים בתחום, וישנם מי שאינם מגיעים עם רקע לימודי אלא צומחים בסולם הדרגות הארגוני – לרוחב ולגובה – ועם השנים מגיעים גם לתפקידים ניהוליים בתקשורת שיווקית ופרסום. בשני האפיקים, בדרך כלל מגיעים לתפקידי ניהול מרקום בכירים רק אחרי מספר שנות ניסיון מוכחות בניהול תקשורת שיווקית – תקשורת ארגונית, פרסומית או דיגיטלית.

בהחלט ישנם גם מי שמשתלבים בתפקידי ניהול מרקום דרך התקדמות מתפקידים אחרים בתחום השיווק, כגון כתיבה שיווקית, קופירייטינג או כתיבה טכנית; קד"מ וניהול תערוכות; יח"צ או דוברות; ניהול סושיאל או אתרים; עיצוב ומיתוג; או כאמור המגיעים ממשרדי פרסום ודיגיטל.

 

בכל מסלול הכשרה והעשרה בו תבחרו, מכל רקע ממנו תבואו, בכל שלב בקריירה בו תהיו, ובכל מקום וארגון בו תעבדו ותהיו מועסקים – אנחנו מאחלים לכם הצלחה רבה, מקצוענות, ועמידה בסטנדרטים הכי גבוהים!

עדיין לא עניתם על סקר השכר? זה הזמן להשפיע! לחצו כאן לענות על 15 שאלות קצרות (פחות מ-5 דקות)

מרקום - דברים שחשוב לדעת:

דילוג לתוכן