מה זה מרקום?

המרקום הוא מרכז היישום, השליטה והבקרה של כל פעילות השיווק באירגון.

המושג מרקום (Marcom), החל את דרכו בשנות התשעים בעולם ההיי-טק, והתפתח בכיוון ענפים אחרים כולל תחום מוצרי הצריכה והקמעונות, השירות, התעשייה ואפילו עמותות.

ניהול מרקום או ניהול תקשורת שיווקית – הינו תחום באגף השיווק או הפרסום, שאינו נחשב למקצוע פורמלי. התפקיד מוגדר תחת הרבה מאוד שמות וכובעים, הוא פעמים רבות "משרתם של מספר אדונים", והוא מורכב, מחייב יכולות שליטה, ביצוע וארגון, הוא מולטי-דיסציפלינארי וכולל הרבה מאוד תחומי הכשרה, ביצוע וניהול.

למרקום יש מקום מרכזי במערך השיווק האירגוני. זהו תפקיד חשוב שמרכז מידע רב, דורש השכלה מתאימה, ידע, ובמקרים רבים מחייב ניסיון.

תקשורת שיווקית (Marcom – MARketing COMmunication), כשמה כן היא – עוסקת במגוון רחב של פעילות שיווקית ותקשורתית, חלקן, רובן או כולן:

פרסום וקידום; מיתוג; חוויית לקוח ו-UI/X; חוויית עובד ומיתוג מעסיק; תקשורת פנים ארגונית; יחסי-ציבור וקשרי משקיעים; חסויות; ייזום והפקת אירועים, כנסים ותערוכות; עזרי מכירות וקידום מכירות; נראות נקודת מכירה; ניהול נוכחות באינטרנט ובדיגיטל (לרבות איקומרס); אחריות על CRM שיווקי; עיצוב והפקות דפוס; צילומים ומצגות; ועוד ועוד. התחום נולד עם הגלובליזציה של חברות ההייטק שנדרשו להתחיל לתקשר בשפות שונות, לפתח כלים ועזרים שיווקיים מתקדמים ומקצועיים יותר ולתת מענה לתפעול השיווק הגלובלי המורכב והרב ערוצי.

מי שאמונים על התחום, כפופים בדרך כלל (אך לא תמיד) לסמנכ"ל השיווק או למנהל מחלקת שיווק ופרסום.

לעיתים הפעילות המגוונת נעשית על ידי איש המרקום עצמו; לעיתים איש המרקום מרכז את הפעילות עבור בעלי תפקידים אחרים בחברה, העובדים לצידו או כפופים לו (כמעין "טראפיק" או "פרויקטור"); ולעיתים ניהול המרקום הינו בכלל באמצעות מיקור חוץ, כשכלל הספקים נשכרים לצרכי הפעילות.

אם מנהלי השיווק והמוצר הם אלו העוסקים בעיקר באסטרטגיה, בפיתוח עסקי, במכירות, וכדומה – אנשי המרקום הם המתפעלים את הדברים בשטח ובפועל…

כותבים ועורכים תכנים, סוקרים ומפתחים ערוצים וכלים שיווקיים, בוחנים ומפעילים ערוצי מדיה מגוונים, מנהלים ספקים, עוסקים בהפקות ובהכוונת הגרפיקה, ועוד.  

אם זה ביצועי וטקטי, כלפי פנים הארגון או מחוצה לו, במסגרת מחלקת השיווק או כל מחלקה ארגונית אחרת – אז זה כנראה בטיפול המרקום.

מהות המרקום הינה לנתב את המשאבים (האנושיים והכלכליים) לפעילויות השיווקיות השונות, ולוודא ביצוע מקצועי ונכון, ובעיקר אחיד, עקבי ויעיל.

עם השינויים בהתנהלות חברות ובהתנהגויות הארגוניות, והשינויים של תפישות שיווק וניהול מערכות יחסים מקצועיים – עם לקוחות, עם עובדים, עם ספקים,

עם משקיעים – נוצר צורך מובהק במערך מגובש ואחיד של פעילות שיווקית ענפה – ובכלל, בזרוע ביצועית, שתיישם את האסטרטגיה הארגונית והחזון העסקי בכל ממשקי הארגון.

לא עוד תערוכה שאין קשר בינה לבין הפרסום בעיתונות ובחוצות, שאין קשר בינו לבין עזרי המכירה, שאין קשר בינם לבין הסרטון החדש או הדף בפייסבוק/לינקדאין, שאין קשר בינם לבין המסרים לספקים ולמשקיעים, למצגות ולמראה נקודות המכירה, שאינם באותה השפה של מודעות הגיוס או תכני ההדרכה… J

המרקום עושה סדר בדברים, ובאמצעות "רגל ציר" מקצועית זו – מציגה החברה קו ומסר אחידים, העונים על אסטרטגיה ברורה ויעדי פעילות סדורים.

 

פונקציות ארגוניות שונות הנושאות שמות שונים – כגון: עוזרת מנהל השיווק, מנהל הפרסום, מנהלת BTL, מנהל תקשורת ארגונית, מנהלי קשרי משקיעים, דוברות, מנהל קשרי ספקים, מנהלת שיווק פנים ארגוני, מערך הפרסום של אגף הגיוס וההדרכה, מחלקת סושיאל מדיה, ועוד – הפכו בעצם למנהלי תקשורת שיווקית, כפופים מקצועית למנהל.ת התקשורת השיווקית, או נעזרים בפונקציית המרקום כספק מקצועי.

בזכות המרקום – הכל יעיל וברור יותר, יש יד מכוונת, וגם התקציבים מנוצלים טוב יותר.

תחום התקשורת השיווקית (מרקום) הפך בשנים האחרונות להיות חיוני ומשמעותי עבור ארגונים מתקדמים.

זהו תחום רחב אשר משתנה ומתקדם ללא הרף ודורש יותר ויותר ידע מקצועי וטכנולוגי עדכני. זוהי אחת הסיבות לכך שארגונים רבים מעדיפים להשתמש בשירותי מרקום חיצוני וליהנות משירותים מתקדמים ומגוונים. זהו תחום שראוי היה שיקבל את ההכרה האקדמית והמקצועית הראויה.

מרקום - דברים שחשוב לדעת:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן