הדפוס (ממש לא) מת

דפוס דיגיטלי הוא משהו חי, בועט ועכשווי עם אינסוף אפשרויות ופתרונות. תשאלו את קוקה קולה, דנונה, טובלרון, שטראוס עלית, נוטלה, היינקן, יקב איטלקי, הוצאות לאור ומעצבי אופנה….

 

דפוס זה ממש לא מה שהכרתם, זכרתם או חשבתם.

פעם דפוס היה אומר לסגור קובץ, לוודא שהוא תקין (מי כאן מהדור שאישרו "העתקי שמש", "אייריסים" או ביצעו בדיקת ביצוע בבית הדפוס??), ולקוות לטוב. ולא רק זה, אלא שכל שינוי בעיצוב או בתוכן, גרר עצירה והדפסה מחדש, וכל שינוי בחומר עליו מדפיסים (מנייר וקרטון ועד עץ, מבד וקנבס ועד קרמיקה) או ברזולוציות הגודל (פלאייר, מגזין, מדבקה, שלט או גגון) – חייב היערכות, ביצוע וסגירת התאמות, שינוי מכונות ומערכות מיחשוב ובעיקר זמן, תקציב ותסכול רב.

 

היום, ערב שנת 2023, דפוס דיגיטלי מאפשר באמצעות תכנות מתקדם, להגדיר ולייצר תוצרי דפוס מגוונים, ביעילות ובקלות.

תכנות דיגיטלי מאפשר פרמטרים משתנים – למשל לשנות אזורים ספציפיים וזוויות בהדפסה, לשנות צבעים, וכן הלאה. תוכנה יכולה לקחת את הפרמטרים ובכל איטרציה (פעולה חוזרת) לחתוך ולשנות את החלק המבוקש ולהדביק ולערוך אותו בעיצוב חדש. התוצאה היא שכל תוצר הוא ייחודי, שלעולם לא יחזור על עצמו, גם אם מדפיסים מאות, אלפי, או מאות אלפי יחידות.

הדפוס הדיגיטלי מאפשר להדפיס כל דימוי (תמונה, לוגו, טקסט) על כל דבר שאנחנו רוצים – מקירות של חללי תצוגה, דרך שלטים ופוסטרים, כוסות, כריות, שקיות, ועד מדבקות לציפורניים… 

הדפוס משמש אותנו בעיטוף , אריזה, קידום מכירות, תצוגה, תערוכות, דיוור, מיתוג מעסיק, שילוט, עיצוב פנים, הדרכה, ועוד.

בין אם זה ספר תמונות מודפס מהטיול האחרון, כוסות עם שמות אישיים ספציפיים של כל מאות הלקוחות שהגיעו לכנס, או חשבונית מעוצבת של פירוט כרטיס האשראי עם קופונים פרטניים – דפוס דיגיטלי הוא הפתרון. בדפוס המסורתי זה בלתי אפשרי או מאוד יקר, אך בזכות המצאת הדפוס הדיגיטלי, כיום, כמעט כל אפשרות נגישה כמעט לכל אחד.

הדפוס הקלאסי הוא שיטה מעולה שעובדת כבר מאות שנים, אך היא מותאמת להדפסה בכמויות גדולות. אז אם אני רוצה להדפיס ספר או מחברת במיליון עותקים – זה מצוין, אבל אם ארצה להדפיס לעצמי 20 עותקים או לעטוף כל מחברת בכריכה שונה, ממוספרתאו עם הקדשה – בשביל זה הומצא הדפוס הדיגיטלי התעשייתי, האלקטרופוטוגרפי. זהו דפוס מבוסס אור ולכן דומה יותר לעיצוב על מסך מאשר לעיצוב בגלופת דיו.

 

לחברת HP, למשל, יש פיצ'ר מוגן בפטנט, בשם "מוזאיק", המציע יכולות עריכת הדפסה מדהימות, כגון היכולת לשנות צבעים כשאתם לא חייבים להשתמש רק בעיצוב אחד אלא יכולים לשנות מיליון אריזות שונות, וכמו היכולת להגדיר כמה תבניות עיצוביות שתרצו, כולל אפשרות שלא להחליט מראש על פרמטרים עיצוביים ולתת לתוכנה להגדיר בצורה אוטומטית אלמנטים.

 

פעם דפוס היה נמדד באיכות יכולת הביצוע וההפקה של הדפסה יחידה עד מרובה של רעיון עיצובי יחיד – כשהיום הדפוס הדיגיטלי מאפשר להפוך כל רעיון עיצובי יחיד לביצוע של אלפי עותקים עיצוביים שונים…

פעם הדפוס היה כלי ביצועי יישומי גולמי, שמייצר תוצר ותוכן שיווקי, מיתוגי ופרסומי שתוכנן מראש – כשהיום הדפוס הדיגיטלי הממוחשב מעניק יכולת וכלים יצירתיים המאפשרים להגדיר רעיונות וקמפיינים חדשים…

 

לכל מעצב או מנהל.ת מרקום פשוט וקל כיום להגדיר למחשב מה רוצים לקבל. כל הרעיון בכלים קריאטיביים וטכנולוגיים ובמידע המשתנה – הוא לתת ללקוח כוח ויכולות להדפיס מוצרים מיוחדים וייחודיים. תוכנות הדפסה מתממשקות לתוכנות עיצוב כמו אילוסטרייטור ואינדיזיין, וניתן לשנות, לערוך, לעדכן, לרענן, לבחון, לאוטומייט ודיפרנשיאייט כל דבר שרק רוצים או מתלבטים אם ואיך להדפיס (וזה אפילו לפני שנכנסים לתת תחום ההדפסה של תלת מימד).

 

עוד דוגמה למנעד האפשרויות שמאפשרת טכנולוגיית הדפוס הדיגיטלי, שאולי לא ידעתם או חשבתם שיכולה – היא פיצ'ר כמוHP Sparks , שיכול ממש לייצר אמנות גנרטיבית אונליין, עם ריל־לייב דאטה או AI. אתם יכולים לחבר ולשלב אלמנטים, דמויות שונות, תבניות, צבעים וזוויות – ולייצר דברים משוגעים, מיוחדים וייחודיים. איזה מותג לא שמח להזדמנות כזו – כמו הרחבת השפה לאין ספור עיצובים ואלמנטים? אחד היתרונות הגדולים של הכלי הזה הוא שאם אתם רוצים לדוגמה להריץ את אותו קמפיין גם בכריסמס וגם בחנוכה וגם בפורים – לא צריך לעצב מחדש את הקמפיין אלא רק לשנות צבעים ואלמנטים.

 

ויש עוד כלים טכנולוגיים, כגון כאלו שיודעים לטפל בשדרה של ספרים (גב הספר) ליצירת פטרנים ייחודיים או בעלי משמעות באמצעות רציפות או דווקא באמצעות שונות; להדפיס אינספור אריזות שנות או שערי מגזינים/קטלוגים שונים; לפרק וידאו לפריימים ולויז'ואלים בודדים; לקחת קומפוזיציות או מספר אלמנטים ולפרק ולפזר אותם בחלל – לדוגמה תפוח וגרעין או כריך. וכמו כל דבר בדפוס הדיגיטלי – אתם המחליטים והשולטים על כמות האלמנטים/צבעים; על כמות החזרות של אלמנטים/צבעים; על זוויות וגודל האלמנטים (ולמשל האם מותר להם לגדול/לקטון/להסתובב); על שינוי צבעים וגוונים; על יכולת אלנטים/צבעים לעלות אחד על השני או להתערבב, וכן הלאה.

דוגמה ליכולות הדפוס הדיגיטלי, ניתן להביא גם מיקב באיטליה, אשר בעליו גילו מתחת ליקב אתר ארכיאולוגי היסטורי והחליטו לחגוג את הגילוי על גבי התוויות של הבקבוקים. הם צילמו את הממצאים, הדפיסו אותם על התווית של הבקבוק, ובעזרת מטבע קטן שקיבל הלקוח, יכול היה לגרד את הדיו ו׳לגלות׳ את הממצאים, ולהיות ארכיאולוג ליום אחד. זו טכנולוגיה שיש היום, ושלחלוטין מתאימה הן להדפסת כרטיסי הגרלה והן לשימוש קריאייטיבי.

 

הדפוס אם כן, ממש לא מת. הוא חי, משתכלל, רלוונטי מתמיד.

אז יש לכם סעיף פרינט בתקציב 2023?

כותבת אורחת: סימה טולציס מורד – מנהלת פיתוח עסקי HP Indigo

 

לפרטים והרשמה לכנס בנושא "Business opportunities in Creative Print" למרקומים מקצועניים

מרקום - דברים שחשוב לדעת:

דילוג לתוכן